Låt oss snacka Natural Cycles

Det tycks vara hett att diskutera preventivmedel just nu, och allt fler börjar ifrågasätta hur bra det egentligen är att stoppa i sig hormoner. Idag vill jag ge mig in i diskussionen och berätta om ett helt hormonfritt preventivmedel, nämligen Natural Cycles. 
 
 
Hormonella preventivmedel har aldrig varit något för mig. Jag åt p-piller tills jag fick veta att det var farligt i samband med migrän, sen bytte jag till minipiller och höll ut i ungefär ett halvt år tills jag fick nog av alla hemska biverkningar. Med andra ord passar jag och hormonella preventivmedel helt enkelt inte ihop, så för ungefär fem månader sen började jag med Natural Cycles. Jag antar att de flesta av er redan hört om NC vid det här laget, men för er som har missat det, kan jag kort berätta att det är en preventivmetod som går ut på att man varje morgon mäter sin temperatur före man stiger upp, sen fyller man i temperaturen i en app och på basis av värdet man fyller i visar appen antingen grönt (=ingen risk för att bli gravid) eller rött (= risk för att bli gravid).
 
Jag har fått väldigt blandade reaktioner när jag berättat om Natural Cycles, vissa tycker det låter toppen och vill höra mera, medan andra tycker att man är knäpp om man litar på en app. Nu tänkte lyfta fram några saker jag fått höra, samt ge svar på tal: 
 
"Använder du en APP som preventivmedel? Är du helt galen? "
För det första så lever vi år 2015 och smarttelefoner används till allt. Om folk använder en app när de sköter sina banksaker, varför skulle det då vara omöjligt att använda en app som preventivmedel? För det andra är det ingen nyhet att temperaturen stiger när en kvinna har ägglossning, så åtminstone i mina öron låter det hur logiskt som helst att utgå ifrån sin kroppstemperatur istället för att utsätta sig för hormoner dagligen. En kvinna kan bli gravid ungefär 6 dagar per månad, varför äta hormoner varje dag i månaden om man på basis av kroppstemperaturen kan räkna ut när dessa dagar är?
 
"Det där låter helt för invecklat/Jag har inte tid att börja hålla reda på temperaturen varje dag"
Jag är långt ifrån ett tekniksnille, och kan ändå säga att NC är allt annat än invecklat. Jag blev medlem via deras hemsida, betalade en summa på ca 50 euro (för det fick jag ett års medlemsskap + termometer), fick hem termometern och anvisningar på posten några dagar senare, laddade ner appen och började. Processen jag går igenom varje morgon före jag stiger upp räcker ungefär en minut, så det där med att man inte skulle ha tid är nog inget problem. Jag vaknar, sätter mätaren i munnen, efter 30 sekunder pipar den, jag fyller i värdet i appen på ca 15 sekunder och så visar appen direkt rött eller grönt. Så det är nog inte många sekunder du sparar när du öppnar väskan, tar fram dina piller, påtar ut dagens piller och sväljer. 
 
"Jag har läst om så många som blivit gravida med den där metoden"
Oavsett vilket av alla preventivmedel du väljer, så finns det alltid någon som har blivit gravid trots att den använt preventivmedlet. Visst, om du googlar något i stil med "Blev gravid trots Natural Cycles" så kommer du att få träffar, liksom du också kommer att få träffar om du googlar "Blev gravid trots p-piller". Det finns säkert t.o.m någon som blivit gravid trots sterilisering. Hur stor procent det är som blivit gravida mot sin vilja när de använt NC har jag ingen aning om, men kom ihåg att man också kan använda NC om man vill  bli gravid. När man registrerar sig får man nämligen välja "plan" eller "prevent", så om ni läst om någon som skrivit att den blivit gravid när den använt NC kan det också vara med vilja. 
 
"Det där fungerar bara för tanter som lever rutinerat liv"
Här kommer vi till det här med eget ansvar, för när du använder ett preventivmedel, är det på ditt ansvar att använda det rätt. Appen utgår ifrån dina normala värden, så har du varit ute och festat hela natten, sovit väldigt dåligt eller blivit tvungen att stiga upp mitt i natten för att åka till flygfältet - lägg inte in det värdet i appen då för det värdet är inte ditt normala värde. Hellre ett tomt värde än ett missvisande värde. Hur mycket t.ex. oregelbundna arbetstider påverkar kan jag inte svara på, men vad jag har förstått är det viktigaste att du har sovit ordentligt före du mäter och att du mäter före du stiger upp ur sängen. & Ifall du ofta glömmer att mäta din temperatur före du stiger upp, så då händer inget värre än att appen har svårare att lära sig din cykel och du kommer att få flera röda dagar.
 
"Jag har oregelbunden mens så det skulle nog inte passa mig"
Allas cykler är individuella och NC utgår ifrån det. Jag har inte heller helt regelbunden mens, men på basis av temperaturen så räknar NC ut en prognos när mensen börjar och slutar och den har prickat rätt nästan varje gång för mig, vilket också har underlättat mitt liv.
 
"P-piller har fungerat bra för mig, jag har ingen anledning att byta"
Ifall hormonella preventivmedel fungerar bra för dig, så visst. Jag kan inte riktigt ta ställning till det här eftersom jag själv har så dåliga erfarenheter av hormonella preventivmedel, men jag har läst om flera kvinnor som börjat må mycket bättre efter att de slutat med hormonella preventivmedel, trots att de inte upplevde att de mådde dåligt under tiden de använde det hormonella preventivmedlet. 
 
"Jag skulle aldrig kunna lita på appen"
Som sagt, när du använder ett preventivmedel bär du ett ansvar för att använda det på rätt sätt, och använder du det på rätt sätt minskar chansen för att bli gravid märkbart. Efter att ha använt appen i några månader så har jag lärt mig hur min kropp fungerar så bra, att jag vet när ett mätvärde är konstigt och då förstår jag att inte föra det värdet i appen utan att dubbelkolla. Jag har lärt mig att min kroppstemperatur normalt är ca 36,22 och när jag har ägglossning stiger temperaturen till ca 36,66. Om temperaturen då plötsligt visar t.ex. 35,80 en morgon så förstår jag ju att jag antagligen mätt dåligt och måste mäta pånytt. Det viktiga är att mäta på samma sätt varje morgon - Sätt mätaren i munnen före du stiger upp ur sängen, placera den alltid på samma sätt, stäng munnen ordentligt, andas lugnt, ligg stilla och gör inget annat medan du mäter. Oftast när jag får ett konstigt värde handlar det om att jag inte stängt munnen ordentligt eller koncentrerat mig på annat medan jag mätt, t.ex. kollat instagram. Appen kan inte veta det att du mätt slarvigt utan den fungerar som preventivmetod utgående ifrån det värdet du lägger in i appen - att mäta på rätt sätt är alltså ditt ansvar. När jag började använda NC mätte jag två gånger varje morgon under de första veckorna, bara för att försäkra mig om att jag fick samma värden båda gångerna. 
 
"Det där KAN ju inte fungera"
Jag har snart använt NC i ½ år, och för mig har det fungerat hur bra som helst. Temperaturen stiger och sjunker som den ska, ägglossningen sker som den ska och mensen kommer som den ska. Det är också ett plus med appen, att det känns som att jag har fått bekräftelse att min kropp fungerar som den ska. Som sagt tycker jag den här metoden är hur logisk som helst, och för just mig fungerar den bra. Hur bra den fungerar för andra kan jag inte uttala mig om, men ifall ni är intresserade av att börja med ett hormonfritt preventivmedel tycker jag ni ska läsa in er på detta för att se om det skulle vara något för er. 
 
Jag är alltså väldigt nöjd med Natural Cycles, och är väldit glad över att jag börjat med den här metoden. För tillfället har jag ungefär 17-20 gröna dagar och 10-12 röda dagar per månad vilket känns helt rimligt med tanke på tiden jag använt metoden. Jag tror att en stor orsak till att jag känner att jag kan lita på den här metoden är att min temperatur faktiskt stiger och sjunker som den ska väldigt tydligt varje månad, plus att jag känner min kropp så bra att jag alltid själv känner när jag har ägglossning. I och med att appen stämmer överens med mina egna känningar/symptom eller vad man nu ska kalla det, så känns det tryggt. Jag kommer dock alltid ihåg att bära mitt eget ansvar och lägger aldrig in ett slarvigt mätt värde i appen. 
 
Ja, det var väl ungefär det jag hade att säga om NC. Jag vet inte hur det är med er, men för mig känns denna metod mycket mer logisk än utsätta sig för hormoner som bl.a. förhindrar ägglossning och orsakar konstgjorda blödningar. Tankar, funderingar, erfarenheter och frågor tas gärna emot i kommentarsfältet, jag svarar på frågorna så gott jag kan och diskuterar gärna med er :)



Det här låter definitivt som något jag måste prova! Jag har aldrig haft p-piller, har liksom aldrig riktigt känt mig glad eller bekväm i tanken att proppa i mig en massa hormoner... Så det här ska jag läsa på mer om :) kan man i appen fylla i när man får sin mens också? Och måste man fortsätta betala typ medlemsskap eller är det en engångsbetalning?

Svar: Ja, det kan (och ska) man, superenkelt. Jag betalade 12 månader som engångsbetalning!
Daniela

Jee vad kul att det funkar så bra för dig! NC är nog något av det bästa som hänt mig, är SÅ glad att jag slutade med pillren :D

Svar: Joo ja e verkligen glad att jag testa NC! Super att de funkar bra för dig också :)
Daniela

Ida


I mitt fall har p-piller verkligen räddat mitt liv! Fast jag äter dem inte som preventivmedel utan för magsmärtor. Min mensvärk var horribel, vet inte hur många gånger jag krälat av smärta på något allmänt toalettgolv, spytt på offentliga ställen eller blivit hemskickad från skolan. Dessutom var mensen oregelbunden så värkarna kunde komma helt när som helst. Efter att ha lidit alldeles för länge tog jag äntligen tag i saken och gick till en gynekolog som skrev ut pillren åt mig och nu undrar jag bara varför jag väntade så länge. Mår så himla mycket bättre nu!

Ida


Vill ännu tillägga att jag fick höra att eftersom pillren funkar så olika för alla så räcker det inte alltid att ta första bästa märke utan man måste testa sig fram. I mitt fall gjorde vi så att jag började med det billigaste märket och skulle sig arbeta mig uppåt. Dock hade jag tur så redan den första sorten funkade utmärkt! :)

Svar: I det här inlägget tar jag ju upp p-piller som preventivmedel, men är medveten om att det används för andra syften också. Jag har som sagt endast dåliga erfarenheter av hormonella preventivmedel och får inte ens äta p-piller på grund av migränen, men ifall du har fått hjälp av dem och känner att de fungerar för dig så är det ju bra! Att vissa p-piller kan passa en bättre än andra p-piller har jag också hört, men det är som sagt inget som är akutellt för mig.
Daniela

Anonym


Jag slutade med p-piller och köpte en p-dator, pearly, som jag har använt nu i 4 månader. Än så länge har jag inte ångrat mig och inga överraskningsbarn på kommande. Så rekomenderar nog att se på denna metod om man inte är så nöjd med hormonella preventivmedel :)

Svar: Jo pearly har jag också läst om, men valde NC eftersom metoden är samma men skillnaden på priset var ganska stor :D Kul om du har varit nöjd med din p-dator!
Daniela

Anonym


Väldigt intressant inlägg! Jag tror absolut på att NC är ett säkert preventivmedel och tycker det är fint att det finns hormonfria alternativ. Det enda som jag irriterar mig på är att varenda en som skriver om detta på sätt eller vis börjar svartmåla p-piller eller dylika metoder. Jag är väldigt medveten om biverknigarna då jag själv åt p-piller i nästan 4 år (måste sluta pga en helt annan orsak) men upplevde såhär i efterhand att mitt liv var betydligt lättare då jag alltid kunde känna mig säker och kunde kontrollera mensen, hoppa över varannan månad o flytta på den vid behov utan några problem. Jag är väldigt öppen för att själv prova på NC någon dag, men ville bara få sagt att p-piller faktiskt kan vara bra också :) Tänk vilken tur att det finns något som passar alla!

Ps. Ifall du vill skriva en recension på minipiller skulle det vara väldigt uppskattat, har lite funderat på att prova dem till näst.

Svar: Jodå, som jag nämnde i texten kan jag inte ta ställning till om man har orsak att överväga NC om p-piller fungerar bra för en, eftersom jag aldrig fått uppleva att piller fungerat bra för mig. Orsaken till att du kanske upplever att jag "svartmålar" (det var verkligen inte min mening!) p-piller, är att jag är av den åsikten att p-piller skrivs ut helt för "lätt" idag, utan att folk får höra om andra metoder, och då syftar jag speciellt på hormonfria sådana.
Jag tror tyvärr inte att jag kommer att skriva en recension på minipiller eftersom jag verkligen inte har något gott att säga om dem, och det då känns som att jag skulle ge "fel" bild av minipiller eftersom jag tror att de kan fungera riktigt bra för vissa, de passade bara inte mig alls. Du kan få en liten minirecension här i kommentarsfältet istället, kort och koncist kan min tid då jag använde minipiller beskrivas på följande sätt: oregelbunden mens och mellanblödningar, längre mensperioder, värre mensvärk, svullen kropp och väldigt dåligt humör. Så tyvärr var det inget för mig.
Daniela

Anonym


Fortsättning på min tidigare kommentar: Jo jag förstår din synvinkel på p-piller bra o håller med dig om att de skrivs ut alldeles för lätt. Jag har som sagt själv slutat med dem o trots att de under den tiden jag använde dem passade mej väldigt bra hade jag ändå gärna fått höra om andra metoder oxå. Tack för dina ord om minipillren, är själv väldigt misstänktsam inställd mot dem då jag ofta fått höra om biverkningar som oregelbunden mens o mellanblödningar, får se ifall jag vågar prova dem alls :P

Svar: Ingen orsak, men kom ihåg att det är möjligt att de passar dig mycket bättre än de passade mig!
Daniela

Men spelar det alltså ingen roll att man kan vakna ganska olika tider varje morgon? Typ 8 en morgon och 12 en annan..? Min dygnsrytm är ganska varierande just nu eftersom jag inte jobbar.. Sen har jag lite lägre kroppstemperatur än vad som kanske är normalt, men lär den sig känna igen den också också?

Svar: Jag kan som sagt inte riktigt ta ställning till det där med tiden, överväger du att börja med NC kan du bra ta kontakt med deras kundservice, de är jättetrevliga och hjälpsamma! Jag har nog mätt min temperatur från allt mellan 7-11, och jag har inte sett att min temperatur på något sätt skulle ha varit avvikande beroende på tidpunkten. Ja, NC utgår ifrån att alla har olika kroppstemperaturer, för när den lär känna din "normala" kroppstemperatur så känner den även igen din ägglossning när temperaturen stiger från det "normala" då.
Daniela

Anonym


Hej!

Du känner mig och säkert en hel del andra här också och därför vill jag helst förbli anonym. Jag testade natural cycles i våras (började typ i februari) och tyckte att det var ett superalternativ. Jag klarar heller inte av hormoner, och efter fem år med nuvaring fick jag nog. Nå i alla fall så tyckte jag om natural cycles och började använda det. Mina temperaturer såg bra ut och följde mönstret men i april så blev jag gravid. Trots att det var en grön dag när vi hade sex och trots att även följande två dagar var gröna. Jag mätte direkt jag vaknade och sov bra och gjorde allt som man skulle göra och som sagt så var mina dagar gröna. Jag vill inte svartmåla NC men jag tycker heller inte att det är ett alternativ för mig och tycker heller inte att det är tillförlitligt. Jag hade alla argument som dig FÖR NC men nu är jag typ "mot" det. Min sommar blev förstörd för det tog ju ett tag innan jag förstod att jag var gravid och det fanns ingen möjlighet att behålla... :( Och jag hoppas att folk har det i åtanke när de börjar med NC och är noggrannare än mig trots att jag tyckte att jag var supernoggrann..

Svar: Hej och tack för din kommentar, tycker de e viktigt att få höra folk som upplevt preventivmedel som "dåligt" också. Helt förståeligt att du vill vara anonym!
Daniela

Silje


Hei, synes det er topp at du velger naturlig hormonfri prevensjon. Det passer ikke for alle, men er man voksen og i ett fast forhold er det et godt alternativ. Har selv brukt hormonfri prevensjon lenge og er rimelig sikker pa at hvis man bruker det riktig fungerer det bra. http://www.hormonfritt.no Det blir litt som med p-pillen, at man skal huske det daglig. Lykke til videre :)

Svar: Ja, håller med dig i det du skriver. Tack desamma!
Daniela

Emma


Hej! Jag har precis börjat läsa på om hormonfria preventivmetoder då jag provat både p-piller och hormonspiral sen 2014 och inte trivs alls med det. Jag har nog aldrig mått så dåligt och haft så svängigt humör som jag haft sen jag började med hormonella preventivmedel.

I vilket fall. Jag har som sagt precis börjat läsa på, jag vill vara helt dundersäker på att det faktiskt fungerar innan jag plockar ur spiralen, och tänkte att du kanske kan berätta lite mer nu när du haft NC under en lite längre period (om du fortfarande använder det, vill säga)? Jag skulle verkligen uppskatta det! :)

Svar: Hej på dig!
Jag använder fortfarande NC, och jag är fortfarande riktigt nöjd. Dundersäker på att det faktiskt fungerar kan jag inte lova dig, det enda jag kan berätta är att det har fungerat hur bra som helst för mig. Just nu kan jag inte ens tänka mig att byta till någon annan metod och det känns starkt som att det aldrig kommer att finnas någon återvändo till hormonella preventivmedel för mig. Ifall du har missat mitt senaste inlägg till NC tycker jag du ska kika på det, där finns länk till både en radiointervju och en artikel jag ställde upp på för en tid sen! http://ddanielas.blogg.se/2015/november/att-vaga-prata-om-preventivmedel.html
Daniela





Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:













HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com


Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone



Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut



Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2022
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2021
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2020
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2019
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2018
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2017
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2016
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2015
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2014
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2013
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2012
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2011
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2010
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2009
06 · 07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12