Om att kommentera vettigt

bildkälla
 
Jag läser ofta bloggares kommentarsfält, eftersom jag tycker det är intressant. Speciellt kommenterarena på inlägg som väcker åsikter är intressanta att läsa, eftersom människors olika åsikter kommer fram så bra. Men vet ni vad? Istället för att tycka att det är intressant har jag på sistone ofta fått en klump i magen när jag läst och det har nästan rykt ur öronen. Nu pratar jag inte om dessa supermegaelaka kommentarer jag skrivit om tidigare (länk), utan om tonen som folk överlag tycks använda när de kommenterar nu för tiden. 
 
Låt oss säga att någon skrivit sina tankar om ett "känsligt" ämne, såsom bikinifitness eller feminism. Alla håller säkert med mig om att det är ämnen som väcker åsikter och det blir oftast debatt i kommentarsfälten när folk skriver om ämnen som dessa. Det som gör mig arg, besviken och ledsen är, att folk inte längre tycks kunna diskutera. Har människor glömt att alla tänker olika, eller? För ifall man inte tänker exakt som du, ja då är man dum. Om folk inte håller med om vad någon skriver, så dumförklarar de istället för att berätta om sitt eget perspektiv på saken.
 
Låt oss ta Blondinbella som exempel. När hon skrev i sin blogg att hon inte är feminist, ja då var hon dum. Nå, låt mig säga något, det att någon inte tänker likadant som du betyder inte att den är dum, det betyder att ni ser på saken på olika sätt. Jag kan inte låta bli att undra vad folk får ut av att dumförklara andra för att de inte tänker som en själv, när man istället sakligt kunde skriva om hur man själv ser på saken. Låt mig förtydliga:
 
Blondinbella skriver att hon inte är feminist. Du svarar:
Men gud vad dum du är....
Alltså hur kan man vara så korkad?
Du förstår ju ingenting, läs på!
Jag kan inte hålla med dig, eftersom...
Jag ser på saken så här istället...
Jag kallar mig feminist för att...
Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du förklara...
 
See the difference? Istället för att låta Blondinbella ta del av andras perspektiv, få läsa andras synvinklar på ämnet och få en större förståelse för varför så många är feminister, så blir hon dumförklarad? Vad hjälper det? Som om hon då skulle ändra sig och sen också kalla sig feminist, för att andra tycker att hon är dum annars? Skulle inte tro det.. Ytterligare ett förtydligande: Föreställ er en köttätare och vegetarian. Vegetarianen säger att köttätaren är dum för att köttätaren äter kött / vegetarianen berättar om varför vegetarianen själv valt att bli vegetarian. När är chansen större att köttätaren inser fördelarna med att vara vegetarian? Mmmm exakt. 
 
Det känns som att vissa försöker tvinga andra till att tänka som en själv, och det är inte rätt sätt gott folk. Diskutera istället, ge perspektiv och berätta hur ni själva tänker. För alla tänker olika, och i alla fall jag tycker att det skulle vara mycket bättre att lära sig av varandra och få bredare syn på saker och ting än att bara dumförklara den som inte tänker likadant som en själv. 
 
Jag har inte fått speciellt många elaka kommentarer (vilket jag är glad över), men jag har fått flera kommentarer med elak ton. Jag svarar alltid så sakligt jag kan, men jag tappar intresset att diskutera med en person direkt om jag märker att personen försöker tvinga mig till att ändra åsikt för att jag inte tycker som den gör. Jag vill gärna förstå varför den andra personen inte tänker som jag, men jag vill inte känna mig tvingad till att ändra min åsikt. Get my point?
 
För en tid sen läste jag kommentarerna till ett inlägg som delade mångas åsikter. Vissa höll helt med, andra inte alls. En av dem som inte höll med skribenten skrev många kommentarer, och en annan som höll med denne kommenterade något i stil med "tack för att du kommenterar inlägget sakligt". Alltså ursäkta? Vad är det att tacka för, att någon kommenterar sakligt? Det borde väl vara en självklarhet att man kan kommentera sakligt, trots att skribenten inte har samma åsikt som en själv?

Nej hörni, skippa "Jag-har-rätt-du-har-fel-tyck-som-mig-eller-så-är-du-korkad" tankesättet, och diskutera med varandra istället. Försök förstå varandras synvinklar och lär er något av varandra istället för att försöka tvinga varandra att ändra åsikt. Och framför allt, respektera varandras åsikter trots att ni inte tycker lika. Och finner någon det av någon anledning svårt att kommentera sakligt för att man inte håller med, ja då ska man vara tyst istället. 
 
När ni lämnar en kommentar, fråga er själva vad ni vill åstadkomma med den kommentaren. Vill ni göra personen glad, bra. Vill ni ge en komplimang, ännu bättre. Vill ni säga något elakt, strunta i det. Tycker ni personen är dum, så tyck det för er själva då. Förstår ni inte hur skribenten menar, fråga. Vill ni säga er åsikt om saken, gör det sakligt. Håller ni inte med, berätta varför ni inte håller med. Och sist men inte minst, lämna aldrig en kommentar ni inte kan stå för. Så enkelt är det. 



Så jävla bra! Känner verkligen igen mig i de du skriver, själv har jag nog fått höra många gånger att man "gör någon mörkrädd" och att man "borde läsa på förrän man säger något"...

Svar: Jaa eller hur. Kanske man nästa gång när man får en sån kommentar sku kuna svara att dom ska läsa på vett & etikett? ;)
Daniela

"Och framför allt, respektera varandras åsikter trots att ni inte tycker lika" Hejaheja Daniela:) Bra skrivet!

Svar: Tackis anne! :)
Daniela

Sista stycket är en så himla bra sammanfattning av allt det där som egentligen borde vara självklart men ändå glöms bort ibland.

Svar: Jo de tyckte jag också :)
Daniela

Jättebra skrivet, håller verkligen med!! Men alla har ju tydligen inte lärt sig hur man framför konstruktiv kritik och uttrycker sig på ett vettigt sätt, tyvärr. Jag tror att de som kommenterar sådär taskigt antingen är nättroll/mobbare, eller så är de verkligen dåligt uppfostrade/utbildade.. Kan inte tänka mig några andra alternativ.

Svar: Tack! Jaa verkligen, kritik e okej bara de ges på rätt sätt!
Daniela

Håller helt med dig, superbra skrivet! Förstår inte varför folk ska vara så elaka bakom datorskärmen...

Svar: Tack :) Nej inte jag heller, folk skulle ju knappast slänga ur sig såna saker om de träffade en face ti face.
Daniela

Väldigt bra skrivet, håller verkligen med dig! Funderar dock om det är vanligare av människor som inte har en egen blogg att kommentera mera negativt än de som faktiskt har en. Vi bloggare vet ju alla känslan när man fått en kommentar, blir glad, och så visar det sig vara en riktig skitkommentar. Därför tycker man ju att man undviker att skapa en sådan känsla hos någon annan..

Svar: Jo, det kan nog bra hända.
Daniela

Du skriver ALLTID så bra Daniela! Å du har alltid så bra poäng å ser saker i olika synvinklar. Just istället för att skriva "Det här tycker int jag om!" så har du alltid bra förklaringar å får folk att tänk lite extra. Å e enig med kommentarerna du skrev om!
Kristoffer e ofta med i debatter om varg-politik. Å han e mot vargar å kan få en spydig kommentar som att "du e dum u huvu ju", å då svarar han å säger "men va e din åsikt då? Förklara varför du är för och hur du ser det som en fördel att ha varg i landet"
Så där e ju å ett exempel där man kanske bara kan vara enig me att va oeniga :)

Svar: Tack så myki vännen<3 Kan tänka mig att Kristoffer e riktigt bra på att debattera, han e en sån person!
Daniela





Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:













HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com


Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone



Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut



Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2022
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2021
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2020
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2019
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2018
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2017
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2016
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2015
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2014
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2013
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2012
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2011
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2010
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2009
06 · 07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12