Om skillnaderna på mäns och kvinnors tankesätt

 
Idag tänkte jag skriva lite om kvinnors och mäns olika tankesätt. Efter att ha vuxit upp under samma tak med en pappa och en bror, alltid haft många killkompisar och sällskapat med en man i över fem år så har jag nämligen lagt märke till ganska många olikheter mellan hur vi tänker. Bland annat följande saker har jag kommit fram till: 
 
(Före ni läser vidare, så vill jag säga att jag är fullt medveten om att alla är olika och att dessa saker inte passar in på alla. Inlägget är baserat på egna erfarenheter och skrivet med glimten i ögat, så vänligen läs med en nypa salt)
 
1. Att ge små vinkar funkar inte.
Vill du ha något, säg det. Önskar du en där tröjan i födelsedagspresent, säg det. Vill du äta en speciell maträtt till middag, säg det. Är du missnöjd med något, säg det. Och säg det väldigt tydligt, skriv helst ner det också. Han förstår helt enkelt inte annars. Några exempel för att förtydliga: 
 
Ni äter en god maträtt på en restaurang. Du önskar att han nångång kunde laga denna maträtt hemma.
Säg inte: Oj vad gott, detta skulle vi kunna äta hemma nångång!
Säg: Oj vad gott, kan du laga detta hemma nästa gång det är din tur att laga mat? 
 
Han sätter fötterna på bordet och du önskar att han skulle sluta med det.
Gör inte: Sucka varje gång han sätter fötterna på bordet och hoppas att han förstår att sluta.
Säg: Sluta. sätta. fötterna. på. bordet. jag. kan. inte. tåla. det. 
 
Ni går på stan, din födelsedag närmar sig, och du råkar se en tröja du önskar att han skulle ge dig i present.
Säg inte: Åååh, kolla vilken fin tröja! En sån skulle jag gärna ha! *Hoppas tyst att han förstår att köpa den*
Säg: Den där tröjan vill jag ha i födelsedagspresent i blå färg och storlek M. 
 
2. Han är ingen tankeläsare. 
Bara för att vi kvinnor ofta kan läsa av varandra utan att någon säger rakt ut vad den tänker på, betyder det inte att män gör det. Han kommer inte att förstå att köpa något gott till fredagsmyset om du inte bett om det och han kommer inte att förstå att hjälpa till mer hemma genom att du låter diskhögen växa och växa. Låt oss ta det klassiska exemplet: 
 
*Han har glömt bort något han lovat, och kommer glatt hem från jobbet som vanligt*
Han: Heeej älskling
*Du svarar inte*
Han: Är du sur?
Du (argt, i hopp om att han själv ska komma på vad han glömt): Nej
*Han kommer fram för att ge dig en kram*
*Du besvarar den inte*
Han: Men vad är det?
Du (argt, fortfarande i hopp om att han själv ska komma på vad han glömt: Ingenting
Han: Jaha, okej
*Han sätter sig nöjd i soffan och sätter på tv:n*
*Du flyger upp helt förbannad*
Du: DU HAR GLÖMT BLABLABLA OCH BER INTE ENS OM URSÄKT BLABLABLA DÄR SITTER DU BARA SOM INGENTING OCH SER PÅ TV BLABLABLA DU FÖRSTÅR JU INGENTING BLABLABLA. 
 
Så kvinnor, om ni är sura, bara säg det och förklara varför. Han förstår inte annars. I och för sig förstår han knappast fast du förklarar heller, för i hans värld är det inte en så stor sak om han är en halv timme sen eller har glömt att köpa hem mjölk fast den är slut. Men, alltid kan man försöka ;)
 
3. Han menar vad han säger. 
Om en kvinna säger att hon inte är sur, så är hon antagligen sur. Om en kvinna säger att hon vill vara ifred, så vill hon antagligen inte vara ifred. Om en kvinna säger att hon inte är hungrig, kan hon bra vara hungrig ändå.
 
Om en man säger att han inte är sur, så är han antagligen inte sur. Om en man säger att han vill vara ifred, så vill han antagligen vara ifred. Om en man säger att han är hungrig, så ja, då är han hungrig. Oftast är det verkligen exakt så simpelt. 
 
4. Sport är viktigt (med stort v).
När det kommer sport på tv finns det inget annat. Vanligtvis brukar karar inte vilja planera utan tar mest dagarna som de kommer, men då det kommer fotboll på tv, då är det minsann inbokat. Samma gäller hockey, fri-idrott och ja, mest all sport på tv. Och om de inte annars visar känslor, så då kommer minsann alla känslor fram. De skriker, tjoar, vrålar och har sig beroende på vem som gör mål och vem som vinner (kommer aldrig att förstå det där). Ett exempel på en konversation som ägt rum hemma hos oss:
 
Jag: Ska vi göra någo roligt ikväll, fast gå på bio?
Niko: Men Danne, de e ju el clasico ikväll
Jag: Så vadå? Du kan väl banda de och se imorgon?
Niko: Banda?! BANDA el clasico?!
Jag: Jaaa...? Jag ska banda Let's Dance och se de imorgon?
Niko: Men e du helt GALEN? Int kan man se en FOTBOLLSMATCH DAGEN EFTER!!!
Jag: Öööö jaha..? Och varför int de?
Niko: Nå de e ju ingen vits att se alls då!!!!
Jag: Huså? Samma lag e de ju som vinner då också?
Niko: Du förstår ju ingenting, INGENTING.
Nä, tydligen gör jag inte det, och det där kommer jag nog aldrig förstå heller :'D
 
5. Han minns inte samma saker som du. 
Kvinnor kan komma ihåg en massa små detaljer från flera år tillbaka, allt från vad det stod i det första sms:et han skickade dig till vilket datum ni för första gången sa att ni älskar varandra. Han kommer knappt ihåg vad han åt till middag dagen före. Ett exempel från när vi satt i bilen för en tid sen, och de spelade en låt i radion som vi ofta lyssnade på tillsammans när vi nyss hade blivit ihop:
 
*Jag sitter och tänker på hur det var i början, vad vi sa till varandra, var vi brukade lyssna på låten och hur det var att vara nykär*
*Jag ser på Niko och ser att han också sitter och ler*
*Jag tänker att han tänker på samma saker som jag, och tycker det är superdupergulligt att han också kommer ihåg*
Jag (förväntansfullt): Va ler du åt?
Niko: Ja kom just på att ja har sovmorgon imorgon, vitsi vad skönt!
.....Yep. 
 
Ja, det var några av skillnaderna jag kommit fram till gällande kvinnors och mäns tankesätt :D Någon som känner igen sig i någon/några av sakerna ovan? Eller någon som vill fylla på listan? Fritt fram!



Hihi, roligt inlägg :'D Vissa saker känner jag igen mig lite i, fast inte sådär jättemycket ändå. Kanske en light-version av det du beskrev isf ;)

Svar: :D
Daniela

hahah alltså du e så on point! :') Jag har varit jätteförkyld och äcklig nu under hela helgen och känt mig, ja, äckligt. Så igår då jag skype:ade med T surade jag och ville få lite uppmärksamhet å ba:
"ääh ja känner mig så fuul" *plz säg jag e söt*

..å T bara: "Jaha, kanski du sko kona städa upp dig lite då?"

...japps.

Svar: HAHA skrattade högt när jag läste den här kommentaren! :D
Daniela

Hahaha spot on! :'D

Svar: ;)
Daniela

Fniss, enligt punkterna 1-3 är jag en typisk man ;)


Svar: Där ser man att det inte ställer in på alla :D
Daniela

Henrietta Nylund

http://ettass.blogg.se/


Haha, så sant! Fastän jag egentligen vet dessa punkter så är jag ändå ''typisk kvinna'' haha :D

Svar: :D
Daniela

Anonym


Hej! Tack för inlägget, jag ville ändå föra fram en kommentar att detta inlägg är väldigt stereotypiserande och drar många sk. Faktabaserade antagelser om hur män och kvinnor är eller borde vara. Från ett jämndställdhets synvinkel skulle det vara bra att lite omformulera texten.

Svar: Hej! Gissade att någon kommentar gällande detta skulle dyka upp. Kan ta mina tankar kring detta i ett skilt inlägg :)
Daniela

De må kanske vara stereotypiserande, men jag känner ändå verkligen igen alla punkter förutom sporten :D Haha, precis som Karolina skrev, spot on :) Kul inlägg!

Svar: Skoj om du gillar! :)
Daniela

Haha sjukt roligt inlägg! Stämmer på pricken ju :D

Svar: :D Kul om du gillar!
Daniela





Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:













HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com


Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone



Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut



Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2022
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2021
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2020
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2019
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2018
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2017
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2016
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2015
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2014
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2013
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2012
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2011
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2010
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2009
06 · 07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12