Jag hatar att jag måste vara rädd

bildkälla
 
Efter det som hände i Köln (klick) på nyårsnatten har sexuella övergrepp blivit allt mer uppmärksammade i media. Folk har skickat in sina berättelser till Yle, över 300 personer har delat med sig av sina erfarenheter i Blondinbellas kommentarsfält, en kvinna vid namnet Johanna har delat med sig av sin historia, och ja, listan bara fortsätter och fortsätter. Förstår ni? Listan bara fortsätter och fortsätter. 
 
På basis av historierna folk har skickat in, har jag kunnat dra följande slutsatser: Många kvinnor blir utnyttjade när de är fulla eller har slocknat. Många har fått frågan "vad hade du på dig då?". Många har också fått höra att "det inte är så farligt". Väldigt få anmäler, ofta på grund av att offret känner skam och skuld. Många offer funderar också på om det kanske var deras fel, de kanske borde ha sagt till mer på skarpen? Så gott som alla har blivit tafsade på på krogen. De flesta mår dåligt efter övergrepp i åratal. Och sist, men verkligen inte minst: Sexuella övergrepp förekommer OFTA. 
 
Medan jag läser blir jag så fruktansvärt arg, upprörd, äcklad och uppgiven att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. För det första, HUR kan man få för sig att utnyttja någon som är för full eller har slocknat? Alltså om någon ligger slocknad i en soffa så borde väl ens tanke automatiskt vara att kolla att personen är okej, vända personen på sidan ifall hen skulle börja spy eller liknande, men nej, istället går folk och knäpper upp byxorna på personen?! För det andra, om jag ser en kille på krogen i en tight snygg t-shirt, så betyder det inte att jag automatiskt tänker "ja nåmen honom får man gå fram och klämma på, han har ju tight t-shirt på sig". Samma gäller om en flicka har på sig en kort kjol, det betyder inte att man har rätt att gå fram och ta på henne?! För det tredje, så kan folk bli ärrade för resten av livet efter sexuella övergrepp, så på vilket sätt är det "inte så farligt"? För det fjärde, ett nej är ALLTID ett nej. Säger någon nej så ska man fan inte försöka övertala personen eller försöka fortsätta. Det betyder att personen inte vill, och gör du något mot personens vilja är det ett brott. Hur kan det vara så jävla svårt att förstå? Vill hen inte så vill hen inte! Och för det femte, det är ALDRIG ditt fel att du blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp. Oavsett om du skulle ligga slocknad på en soffa i endast underkläder och tidigare på kvällen ha flirtat med personen som utför övergreppet på dig, så ä-r  d-e-t  i-n-t-e  d-i-t-t  f-e-l.
 
Visst har jag själv också varit med om ett och annat, och speciellt en sak som hände på krogen för tre år sedan har satt sina spår. Då tyckte tre stycken killar att det tydligen var helt okej att trycka upp mig mot väggen och börja ta på mig, men som tur så var det bara frågan om sekunder innan några andra hörde mig skrika och de plus en vakt ingrep. Enda sen den händelsen har jag ändå varit rädd för att gå någonstans ensam när det är mörkt, och jag har alltid telefonen i ena handen och nycklarna i andra så jag skulle ha något att försvara mig med ifall någon skulle försöka våldta mig. Och jag hatar det. Jag hatar att jag måste vara rädd.
 
Ni har alla säkert hört om att anmälan av våldtäkt sällan leder till något, och det är också säkert en av orsakerna till så få anmäler. Låt oss blanda in Finlands lag i detta. Enligt Finlands lag kan man dömas för både våldtäkt och grov våltäkt. För att våldtäkten ska räknas som grov, så är två av kriterierna följande: brottet begås på ett synnerligen förnedrande sätt eller brottet orsakar synnerligen kännbart psykiskt eller fysiskt lidande (källa). URSÄKTA? Vilken våldtäkt skulle inte vara förnedrande eller orsaka psykiskt eller fysiskt lidande?
 
Vidare om Finlands lag. Döms man för sexuellt antastande (= beröring utsätter en person för en sexuell handling) så är straffet böter eller fängelse i max sex månader. Döms man för att ha tvingat någon till samlag utan våld är straffet max fyra år fängelse. Döms man får våldtäkt är straffet max sex år fängelse. Döms man för grov våldtäkt är staffet max tio år fängelse (källa). Låt oss jämföra dessa straff med några andra straff i Finlands lag. Döms man för grovt arbetspensionsförsäkringsavgiftsbedrägeri är straffet max fyra år fängelse. Döms man för yrkesmässigt häleri (= vidareförsäljning av stulna föremål) är straffet max sex år fängelse. Döms man för grov skadegörelse på egendom som är synnerligen värdefull i historiskt eller kulturellt hänseende är straffet max fyra år fängelse. Döms man för grov penningförfalskning är straffet max tio år fängelse. Döms man för alkoholbrott (t.ex. för att tillverka alkoholdrycker) är straffet max två år fängelse (källa). 
 
Med andra ord, anses det enligt Finlands lag som ett allvarligare brott att förfalska pengar än att begå en våldtäkt, och sexuellt antastande är inte lika farligt som att tillverka egen alkohol. Och ja, bara du inte använder våld när du tvingar någon till samlag, så är det inte lika farligt som att du säljer vidare stulna föremål. JAG BLIR SÅ TRÖTT. 
 
Jag skulle så hemskt gärna vilja avsluta det här inlägget med några hoppfulla, tröstande ord, men istället kan jag bara säga: Det är aldrig ditt fel. Våga prata om det som hänt dig. Och det är visst farligt, så ANMÄL. Anmäl, anmäl, anmäl. Fast det kan kännas hopplöst, och fast det kanske inte leder någon vart, så anmäl. Ju fler som vågar anmäla, desto snabbare måste folk ju börja förstå hur allvarligt problem sexuella övergrepp är, och hoppeligen leder det till en förändring. Det ska inte behöva vara normalt att folk tafsar på dig när du är på krogen, det ska inte behöva vara normalt att du måste säga nej mer än en gång och det ska inte behöva vara normalt att du håller nycklarna i handen när du går hem ensam. Det. ska. inte. behöva. vara. normalt. 



Bra skrivet! Och så bra att du tar upp det här ämnet, Daniela. Det är så viktigt att prata om det.

Svar: Tack! Jag håller med dig om att det är viktigt.
Daniela

Hej!

Verkligen bra skrivet om ett väldigt viktigt ämne.

Jag påbörjar just nu mitt examensarbete (jag går Grafisk Design på Malmö Högskola) och jag vill arbeta med att lyfta den verklighet som kvinnor i Sverige lever i, med nedsättande ord, hot och förtryck och olika sorters övergrepp. Jag ska formge en bok, där jag vill samla kvinnors egna skrivna berättelser (korta som långa) tillsammans med statistik och nyhetsartiklar inom ämnet.

Därför undrar jag om du skulle vilja vara med och bidra med en den del av din text där du skriver om det som hände dig på klubben samt ditt avslutande stycke (eller självklart om du vill skriva en annan text)? Om du vill ställa upp är det helt upp till dig huruvida du vill skriva under med ditt namn eller vara anonym.

Vill du vara med och/eller du har några frågor, så maila mig på jessie.salomonsson[at]hotmail.com.

Om du vill få en tydligare bild av vem jag är och vad jag gjort hittills kan du titta på min hemsida jessiesalomonsson.se

Hoppas att du tycker att det verkar intressant!

Vänliga hälsningar,
Jessie Salomonsson

Svar: Jag ska tänka på saken, kontaktar dig sen!
Daniela





Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:













HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com


Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone



Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut



Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2022
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2021
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2020
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2019
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2018
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2017
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2016
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2015
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2014
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2013
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2012
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2011
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2010
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2009
06 · 07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12